Letters schrijven in de herfst

Is not this a true autumn day? Just the still melancholy that I love – that makes life and nature harmonise. The birds are consulting about their migrations, the trees are putting on the hectic or the pallid hues of decay, and begin to strew the ground, that one’s very footsteps may not disturb the repose of earth and air, while they give us a scent that is a perfect anodyne to the restless spirit. Delicious autumn! My very soul is wedded to it, and if I were a bird I would fly about the earth seeking the successive autumns.
— George Eliot (Letter to Miss Lewis, Oct. 1, 1841)

De lente is mijn lievelingsseizoen, en juni is mijn favoriete maand. Maar de herfst mag er ook zijn! Een mooie herfstdag kan zo fijn rust geven, vooral na een periode van zomerhitte en stress.

herfst weathergramsIk heb al een tijdje geen loden letters meer om een tekst mee te zetten en af te drukken. Stempelen met losse rubberen letterstempels deed ik onlangs voor een paar weathergrams. Eerder heb ik ook wel letters geschreven met een prikpen, bijvoorbeeld in mijn boekje Wherever you are. Voor teksten op handgedrukt of geschilderd werk zou ik ook met mijn printer kunnen experimenteren nu ik niet meer met loden letters werk, maar ik vrees dat printen op inktlaagjes niet best is voor de printkoppen van het apparaat. Het voor de hand liggende is dan: met de hand schrijven. Kalligraferen! Het oorspronkelijke idee van de weathergrams is daar trouwens op gebaseerd.
Voor kalligraferen had ik deze dagen geen geduld, maar ik heb een paar herfst-weathergrams gemaakt door een korte tekst in spiegelschrift op foam te schrijven en het foam vervolgens te inkten en af te drukken op mijn nieuwe linopersje. Ik heb expres vrij nonchalant geschreven. Het resultaat is best leuk, het hoeft niet altijd perfect en netjes te zijn, vind ik, en dit schrift past wel bij de weathergrams.
Er hangen er nu een paar (vrij onopvallend) in bomen in mijn omgeving. Het stukje kraftpapier en het vlastouwtje kunnen daar langzaam maar zeker verweren.

Ik heb verder een paar kaarten gemaakt met vogels in de lucht, en met witte letters op een gekleurde achtergrond. Daarvoor heb ik met een embossingpen een paar regels geschreven, het papier daarna bewerkt met inktrollen en er vervolgens drie zwaluwen op gesjabloneerd. De tekst moet op elke afzonderlijke kaart met de embossingpen worden aangebracht, het is dus niet iets voor grote oplagen. Sjabloneren heb ik niet vaak gedaan, ik moet meer oefenen. Ook dit is geen perfect druksel geworden, maar ik ben wel tevreden dat ik weer eens een dagje rustig in m’n atelier bezig kon zijn.

Ik mis het drukken met lood wel een beetje, maar ik had maar weinig lettertypes en lettergroottes in huis en geen ruimte en geld voor méér, en op de duur vond ik dat typografisch onbevredigend. Maar als het gemis blijft, ga ik me misschien wel inschrijven bij een grafisch centrum waar doorgaans veel meer mogelijkheden zijn (bijvoorbeeld Grafisch Atelier Hilversum of het Stadsatelier in Amersfoort).

Delen: